WHO-code
Als lactatiekundige IBCLC houd ik me aan de Internationale Code voor het op de Markt brengen van Vervangingsmiddelen voor Moedermelk (International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes). ย De Code is van toepassing op de marketing van (en dus niet op het gebruik van!)ย en op alle daarmeeย samenhangende activiteiten, van de volgende producten:
- vervangingsmiddelen voor moedermelk, waaronder kunstmatige zuigelingenvoeding
- andere melkproducten die bedoeld zijn als aanvulling, opvolging of vervanging voor moedermelk zoals opvolgmelk bijvoorbeeld
- flessen en spenen.
De WHO-code heeft als doelย dat ouders zonder beรฏnvloeding door commerciรซle partijen zelf een keuze moeten kunnen maken voor de voeding van hun kind. Dankzij de WHO-code is in Nederland de reclame voor babyvoeding onder zes maanden aan banden gelegd. De WHO-code is uitgebreider dan de Nederlandse Warenwet of de Europese wet- en regelgeving.
Mijnย bedrijf houdt zich zo goed mogelijk aan de WHO-code. Ik werk niet alleen met merken en producten van bedrijven die zich aan de WHO-code houden, en maak geen reclame voor welk merk dan ook.
Hier lees je meer over de Code.